Trať off the rails #3 w/ Gary Gwadera, zlobhoBobo, Krabs
sobota 8. března od 20:00Divadlo 29, Pardubice
Základní cena | 200 Kč | Koupit |
prodej pouze na místě na základě předloženého průkazu
Základní cena | 100 Kč |
Trať je kočovný festival, který prostřednictvím hudby, divadla a výtvarného umění každoročně oživuje opuštěné nádražní prostory po celém Česku. V roce 2025 si organizační kolektiv Trati dává roční pauzu od realizace velkého letního festivalu a přesouvá svou pozornost na pořádání série hudebních večerů v různých městech. Akce Trať off the rails je již třetím vykolejením festivalu do prostoru Divadla 29.
Kurátorovaný večer bude poprvé v rámci série věnován převážně klubové taneční hudbě a tentokrát se zaměří na středoevropské interpretace a experimenty s žánrem footwork, který na lokální klubové scéně nemá přílišné zastoupení. Footwork je taneční hudební žánr, jehož průkopníkem byla afroamerická komunita DJů a hudebních producentů v Chicagu na konci devadesátých let. Vyznačuje se vysokým tempem, pulsujícími basovými linkami, rychlými synkopickými rytmy a použitím deformovaných vokálních samplů převzatých z pop music nebo hip hopu. Footwork je úzce propojený se stejnojmenným tancem, který se vyznačuje extrémně rychlou a zdánlivě chaotickou prací nohou. Kromě dvou vystoupení přímo inspirovaných footworkem se na akci představí nový objev brněnské experimentální elektronické scény zlobhoBobo se svým novým EP.
Gary Gwadera je sólový projekt Piotra Gwadery, jednoho z nejvýraznějších bubeníků lodžské experimentální hudební scény. Gwadera je na polské scéně známý svými rockovými, punkovými, experimentálními, jazzovými a volně improvizačními projekty. Na akci Trať off the rails představí své loňské album Far, far in Chicago. Footberk Suite, které představuje cestu napříč časem a prostorem, kde se spolu na poli dynamických trojitých rytmů setkává polský oberek (tradiční tanec podobný mazurce) a chicagský footwork. Gwaderu prvotně inspirovala formativní footworková kompilace Bangs & Works, v jejichž trojitých synkopických rytmech založených na ikonickém zvuku bicího automatu Roland TR-808 nacházel silné podobnosti s rytmy polských folklorních tanců. Cílem nahrávky je demonstrovat že rytmy mazurky (nebo obereku) mohou znít stejně současně a odvážně jako beaty vytvořené pro chicagské tanečníky. Album vzdává hold tanečnímu duchu obou kultur a jejich smyslu pro komunitu. K propojení těchto zdánlivě vzdálených světů Gwadera používá speciálně navržený „rhythm machine” v jehož středu stojí venkovský dżaz (jednoduchá lidová bicí sestava) se zabudovanými elektronickými pady plnými samplů z Rolandu TR-808 a TR909.
zlobhoBobo je hudební producent zaměřující se na experimentální zvukové krajiny. Ve svých skladbách se vyrovnává se svým komplikovaným kulturním zázemím, ale i s tíhou současného světa dopadající na generaci Z. Tyto introspekce se materializují ve formě skladeb, vyznačující se svou kolážovitou a mnohdy strohou formou. Jeho debutové EP Kushed Terrains, které kombinuje kouzelné disharmonické melodie, křehké syntetické textury, atypické, místy až naivní dekonstruované rytmické prvky, těžce zprocesované vokály a citelný vliv britské bass music, vyšlo zkraje ledna pod brněnským labelem Fungus.
Brněnský klubový mág, hráč na modulární syntezátory, DJ, hudební producent, tanečník a vůbec renesanční osobnost Krabs je jedním z nejvíce aktivních aktérů české alternativní klubové scény. Pro pardubickou akci si za pomocí modulárního syntezátoru, sampleru a bicích automatů připraví speciální live set inspirovaný chicagským footworkem a juke.